23 Eylül 2023 Cumartesi

ZİRVEYE 300 METRE KALA…

 


Nepalli rehber Şerpa ve 24 yaşındaki İsrailli Nadav Ben Yehuda Everest’i fethetmek için son 1000 metreyi tırmanıyorlardı. Hava eksi 40 santigrat, rüzgârın hızı ise 200 km. civarındaydı. Tırmanış çok zorlu geçiyordu. 2012 yılının tırmanış sezonu çok canlara mal olmaktaydı. Sadece o hafta 4 dağcı bu dünyanın en yüksek zirvesine ulaşmak yolunda can vermişti.

İki taze ceset gördüler. Yapılabilecek bir şey yoktu. Yollarına devam ettiler. Zirveye yaklaştıkça Ben Yehuda’yı bir heyecan sardı. “Everest’i fetheden en genç İsrailli” ünvanı onu bekliyordu. Birkaç yüz metre kalmıştı. Aniden Ben Yehuda, buzlu bir tepenin üzerinde yaşam belirtisi olmayan ve ölmek üzere olan birisini gördü. Onu tanıdı, bir gece evvel kampta birlikte yemek yediği bisikletçi-dağcı 46 yaşındaki Türk Aydın Irmak’tı bu ölmekte olan adam.

-Aydın, Aydın, kardeşim orada mısın?

-Beni bırak git.

 Ayağında kramponları, oksijen maskesi eldivenleri hiçbir şeyi yoktu. Ölümü bekliyordu.

Ben Yehuda ya devam edip kariyeri için çok önemli bir zafer olacak olan zirveye çıkacaktı ya da Aydın’ı kurtarmaya çalışacaktı. Karar vermek için çok beklemedi.  Ünvanından vaz geçti, bu adamı kurtarmak için elinden geleni yapacaktı. Aydın’ı sırtlayıp koşum takımına bağladı. İnişe geçtiler. Aydın baygın vaziyetteydi, arada bir kendine geliyor acıdan çığlıklar atıyor, “beni bırak, git” diye bağırıyordu.  Bu durumu daha da güçleştiriyordu. Eksi 40 derece sıcaklık, saatte 200 kilometre hızla esen rüzgâr yetmiyormuş gibi eldivenlerini çıkarmak zorunda kalan Ben Yehuda’nın elleri donma belirtileri göstermeye başlamıştı. Yehuda’nın oksijen maskesinin kırılması gibi talihsizlikler ve zorlu şartlarla birlikte ekibin aşağı inmesi tam 9 saat sürdü. 2 dağcının da yüzünde yanıklar oluştu. Her şeye rağmen Kamp 4’e ulaşmayı başaran 3 kişi, helikopterle Nepal’in başkenti Katmandu’daki bir hastaneye getirildi. Nadav Ben Yehuda ile Aydın Irmak’ın genel durumlarının iyiydi. Ancak Ben Yehuda’nın iki parmağının yanı sıra dört parmağında da donma durumu vardı. Nadav Nepal’de yaraları konusunda ne yapacaklarını tam olarak bilmediklerini düşündüğünden tedavisine İsrail’de devam etmeye karar verdi. 



 

Daha sonra İsrail’de Nadav gazetelere olayı şöyle anlattı:

 “İki taze cesedin yanından geçtim. Cesetler tazeydi, çünkü bunlar benim tırmandığım halatların üzerindeki, ölmek üzere olan ve hareket edecek güçleri kalmadığını fark ettiğim insanların cesetleriydi. İnsanlar sürünerek uzaklaşmadılar, kemerlerini bağlayıp komaya girip öldüler, ilerlemeye devam edenler ise üzerlerinden bastı.

Onu görünce tanıdım. Aydın Irmak’tı, onunla kampta tanıştık. Bilinci kapalıydı, eldiveni yoktu, oksijeni yoktu, kramponu yoktu, kaskı çıkarılmıştı. Sonunu bekliyordu. Diğer dağcılar parmaklarını bile kıpırdatmadan yanından geçtiler ama ben yanından geçersem onun kesinlikle öleceğini biliyordum. En azından onu kurtarmaya çalışmam gerektiğini biliyordum.”

Aydın Irmak ise, “Ben Yehuda olmasaydı, dağda ölürdüm. Bu bir mucizeydi… Düştüğümü hatırlıyorum. Nadav'ın yanımda durup adımı bağırmasıyla uyandım. Beni bırakıp gitmesini söyledim. Öleceğimden emindim.  Nadav harika bir şey yaptı. Türkiye ile İsrail arasında bir köprü kurdu ve liderlerimiz ondan çok şey öğrenebilir… Zirveyi kaçırmış olabilirim ama yeni bir kardeş kazandım. Kim bilir belki bir gün Everest'e birlikte tırmanırız.” diye konuştu.





Rehovot’lu Nadav Ben Yahuda 1988 doğumlu ve 1.91 mt. boyunda kariyeri başarılarla dolu bir dağcıdır.  Dünyanın en ölümcül dağı olan Annapurna dağına tırmanan ilk İsrailli dağcıdır. 1 Mayıs 2016’da Ben Yahuda, dünyanın en yüksek onuncu dağı (deniz seviyesinden 8.091 metre yüksekte) olan Annapurna I Dağı'nın zirvesine tırmanan ilk İsrailli oldu. Annapurna'ya tırmanmak, %30’un üzerindeki yüksek ölüm oranı nedeniyle önemli bir başarıdır ve şu ana kadar dünyanın her yerinden yalnızca yaklaşık 200 kişi oraya başarıyla tırmanabildi. Zirveye çıkan Ben Yehuda, İsrail bayrağının yanı sıra, o yıla kadar Nepal’de yaşanan felaketlerde hayatını kaybeden ve birçoğunun aranmasında görev aldığı İsraillilerin isimlerini taşıyan bir bayrağı da yanına aldı ve onu zirveye dikti.

Nedav Ben Yahuda 8000 metre irtifasını en çok aşan İsrailli ünvanını elinde bulunmaktadır. Kendisi pek arama kurtarma faaliyetinde yer almıştır.

 

Aaron Baruch  (Ankaralı)

 

Kaynakça ;

 

SABAH GAZETESİ - https://www.sabah.com.tr/yasam/israilliden-turk-dagciya-kardesim-orada-misin-2182862

 

MİLLİYET GAZTESİ - https://www.milliyet.com.tr/gundem/israil-dagci-turk-arkadasini-donmaktan-kurtardi-1544130

 

RICHAR STRACHAN - https://uniqueandamazingworld.quora.com/24-year-old-Israeli-climber-Nadav-Ben-Yehuda-who-was-300-meters-from-the-summit-of-Everest-gave-up-his-dream-of-conque?ch=10&oid=68293230&share=40eb7b8c&srid=uJE3T&target_type=post

TIME OF ISRAEL - TOI STAF AND AP - https://www.timesofisrael.com/he-was-waiting-for-the-end-israeli-climber-describes-how-he-saved-turkish-friend-on-everest/

VIKIPEDIA - https://tr.wikipedia.org/wiki/Everest_Da%C4%9F%C4%B1#:~:text=Everest%20Da%C4%9F%C4%B1%20(Tibet%C3%A7e%3A%20%E0%BD%87%E0%BD%BC%E0%BC%8B,Nepal%20s%C4%B1n%C4%B1r%C4%B1%20%C3%BCzerinde%20yer%20al%C4%B1r.

1 yorum:

  1. Bir zirve daha kazanmaktan çok daha önemli bir şey yapmış Nadav. Allah razı olsun. Erol'un usta kaleminden okumak da çok heyecan ve duygulandırıcı..... Tabii Aaron demek istedim. Alışkanlık işte.

    YanıtlaSil

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.